Anak serba salah… tauhu berlauk laris selepas Tokti reviu di IG, ibu pula kritikal di hospital, akhirnya nekad berhenti kerja jurutera

SELEPAS 11 tahun berkhidmat sebagai jurutera, jejaka ini mengambil keputusan untuk berhenti kerja.

Malah, keputusan Muhammad Faris Mohd Zamri, 32, yang memulakan perniagaan tauhu berlauk pada tahun lalu tidaklah semudah yang disangka.

Ketika dihubungi mStar, dia yang senang disapa Faris mengakui ada sebab tersendiri dalam mengubah haluan kerjayanya ketika p4ndemik Cov1d-19 sedang melanda.

“Ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) diumumkan pada Mac 2020, banyak projek terpaksa dihentikan seketika. Saya pula jenis tak boleh duduk diam.

“Masa tu saya cakap kepada seorang kawan bahawa saya nak berniaga, tapi tak tahu nak jual apa. Dia pun bagi cadangan untuk buat tauhu. Jadi saya pun cuba saja.

“Pada masa tu, saya juga rasa nak cabar diri. Saya nak buat satu benda lain sebab sebelum ini dah selesa, saya tak nak hidup dalam zon selesa terlalu lama,” ujarnya.

Ketika perniagaan sedang berkembang, Faris diuji apabila ibunya, Faudziah Abdul Hamid jatuh s4kit dan m3ninggal dunia pada 16 Julai tahun lalu.

faris4

Faris mula berniaga pada tahun lepas.

Menurut Faris, arw4h ibunya menjadi sumber kekuatan utama sehingga dia nekad berhenti kerja pada 20 Julai 2020, empat hari selepas pem3rgian ibunya.

Imbas Faris lagi, perasaannya juga bercampur baur apabila bisnes yang diusahakan mendapat sambutan gara-gara review yang dibuat oleh penyanyi Datuk Seri Siti Nurhaliza pada awal bulan itu dan pada masa sama, ibunya sed4ng kritikal di Hospital Serdang, Selangor.

Musuh paling ketat merupakan diri sendiri. Kalau boleh lawan musuh itu, InsyaAllah kita boleh berjaya.

FARIS

“Tauhu saya betul-betul dapat sambutan selepas Datuk Siti makan. Ketika Datuk Siti kongsikan reviu di Instagram pada 4 Julai, mak saya sedang kr1tikal.

“Saya tak tahu perasaan macam mana pada waktu itu. Tapi saya sempat genggam tangan arw4h mak, saya sempat cerita kepada arw4h mak bahawa Datuk Siti dah makan tauhu yang saya buat. Saya cakap kat mak, tapi dia tak respons.

“Waktu tu order banyak sangat masuk. Pada 16 Julai, mak meningg4l dunia. Empat hari kemudian, pada tarikh 20 Julai saya berhenti kerja. Mungkin Allah nak bagi sesuatu, tapi ada benda yang ‘diambil’ daripada saya. Saya terima semua ketentuan-Nya,” uja Faris lagi.

Kini, selepas lebih setahun berlalu, Faris masih bersemangat meneruskan perniagaan dan menganggap ia sebagai satu proses pembelajaran untuknya.

faris3

Faris sebelum ini bekerja sebagai jurutera.

Imbas Faris, dia juga ada menerima tentangan ketika beralih bidang kerjaya, namun percaya akan konsep rezeki dan tidak pernah menyesali keputusan itu.

“Terlalu ramai sebenarnya yang menentang keputusan ini. Bila saya berhenti kerja, ada yang cakap… dulu elok-elok kerja, sekarang berniaga.

“Macam keluarga pula, mereka tak menghalang, cuma risau bagaimana saya nak bayar komitmen dan sebagainya. Sangat susah saya nak sesuaikan diri sebab tiada pengalaman dalam bidang ini. Dalam famili, tiada seorang pun yang berniaga.

“Tapi saya cuba untuk buktikan dalam tiga ke lima bulan pertama. Dulu masa tahun 2017, tahun 2018… saya pernah bergurau cakap nak berniaga dan berhenti kerja. Tapi mak tak izinkan. Tapi pada tahun lepas, mak izinkan. Mak doakan saya berjaya, dia pesan nanti tolong adik-beradik.

faris2

Faris bersyukur bisnes yang diusahakan makin mendapat sambutan.

“Saya tak tahu macam mana mak terbuka hati. Sebab sebelum ini dia halang. Mungkin waktu tu Allah bagi petunjuk untuk izinkan sebelum dia men1nggal,” ujar anak bongsu daripada empat beradik itu.

Paling penting kata Faris, sesiapa sahaja yang terjun ke dunia bisnes harus percaya pada diri dan tidak mudah untuk berputus asa.

“Pertama, kena percaya diri dan tahu kemampuan diri. Semua orang layak untuk berjaya, berjasa dan jadi kaya. Musuh paling ketat merupakan diri sendiri. Kalau boleh lawan musuh itu, InsyaAllah kita boleh berjaya.

“Semua orang juga bermula dari bawah. Awal-awal dulu, buat live orang tak tengok. Tapi saya paksa dan biasakan sehingga ia jadi culture dalam diri, kena percaya bahawa rezeki Allah itu luas. Yang penting, usaha,” ujarnya lagi.

Sumber:mStar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*