Hiburan

“W4d kini dah tak ceria macam dulu”-Jurur4wat ‘feeling’ tarik bagasi di w4d ‘sebiji’ macam nak pergi bercuti

“NAK balik kampung ke cik misi?” itulah salah satu komen yang dilontarkan warganet apabila melihat video seorang jururawat menarik bagasi di hosp1tal.

Rakaman yang dimuat naik oleh wanita berkenaan memaparkan dia sedang menarik bagasi sambil dapat didengar audio pengumuman penerbangan di lapangan terbang.

Video tersebut setakat ini meraih sebanyak 133,000 tontonan di aplikasi TikTok

Berkongsi cerita dengan mStar, Yulia Maidarlis Syamsul Bahari, 29, memberitahu bahawa bagasi tersebut adalah kepunyaan salah seorang pesak1t di w4dnya yang merupakan bek4s pes4kit Cov1d-19.

Rakannya setugasnya, Nurul Faiqah Sulaiman, 30, merakam gelagatnya sewaktu dia mahu menyerahkan bagasi itu kepada ahli keluarganya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


“Sebenarnya, bagasi tu pes4kit w4d saya punya sebab dia dipindahkan dari pusat kuar4ntin kerana keadaannya tak stabil. Bila dah duduk di hospit4l ni, kami terp4ksa serahkan barang-barang lebihan yang dibawa waktu di pusat kuar4ntin tu kepada ahli keluarganya.

“Kami memang tak galakkan pes4kit bawa banyak barang ke hosp1tal. Bawa yang perlu sahaja, jadi hari tu yang tolong serahkan barang-barang kepada ahli keluarga pes4kit tersebut.

Video tersebut dirakam oleh rakannya, Faiqah (gambar kiri) sewaktu mereka sudah selesai syif.

“Kebetulan pula masa tu saya dah habis syif, jadi idea tu datang secara spontan untuk tarik bagasi tersebut konon-konon macam dekat lapangan terbang nak pergi bercuti,” katanya yang bekerja sebagai jurur4wat terlat1h di Hosp1tal Melaka.

Mesra disapa Ayulia, dia berkata, walaupun pen4t dan sering sibuk menguruskan pes4kit, tidak bermakna para petugas perlu sentiasa menunjukkan wajah serius di w4d.

Dia mengakui bahawa masyarakat sering mempunyai tanggapan bahawa jururawat adalah seorang yang garang, tetapi bukan kesemuanya berperwatakan sebegitu.

“Kawan saya yang rakam tu pun masa tu dah habis syif sama dengan saya. Mereka tahu saya ni jenis suka bergurau. Masa tu ada juga doktor, jurur4wat dan rakan setugas yang lain.

“Dipendekkan cerita memang dah biasa sangat bergurau di w4d, kalau ada pelawat tengok pun saya okay je, sekurang-kurangnya dapat juga hiburkan mereka.

Ayulia sudah lama tidak bercuti bersama keluarganya.

“Kadang-kadang pes4kit yang berumur ni mereka stres duduk di w4d, jadi saya akan pasang lagu Hindustan dan menari bersama mereka.

“Memang perwatakan saya begitu walaupun orang selalu beranggapan nvrse ni seorang yang garang, tapi tak semua macam tu,” katanya yang menetap bersama keluarganya di Bukit Beruang, Melaka.

Anak jati Melaka ini berkata, menjadi seorang jurur4wat ketika pand3mik ini sememangnya agak mencabar kerana perlu memakai pakaian perlindungan diri (PPE).

Suasana di w4d juga berbeza kerana waktu melawat amat terhad disebabkan Cov1d-19.

“Memang mencabarlah tugas jurur4wat dalam keadaan pand3mik, kalau dulu sebelum Cov1d-19 tak kena pakai PPE macam sekarang ni. Lepas tu kalau ada p3sakit collapse kita kena usaha untuk selamatkan ny4wa mereka.

“Waktu balik pun jadi semakin lambat, sebab kena bersihkan diri betul-betul sebelum pulang ke rumah. Kulit semakin kering, muka berjer4wat sebab kena pakai pelitup muka setiap masa.

 

Ini memang tugas kita dan ia perlu dilaksanakan dengan seikhlas hati.

YULIA MAIDARLIS SYAMSUL BAHRI

 

“Situasi di wad pun berbeza, kalau dulu keluarga datang melawat pes4kit dapatlah juga rasa keceriaannya. Tapi sekarang ni sunyi sepi sahaja,” ujarnya.

Tambah ibu kepada seorang cahaya mata ini lagi, dia juga sudah lama tidak bercuti dek kerana tugasnya sebagai petugas barisan hadapan.

Bagaimanapun dia berharap rakan seperjuangannya tidak berputus asa dalam menangani wab4k Cov1d-19.

“Saya sebenarnya kaki bercuti juga, memang stres la bila lama dah tak bercuti disebabkan Cov1d-19 ni. Kalau dapat cuti sekejap pun saya berjalan sekitar Melaka je la, ada juga berangan nak pergi melancong ke Indonesia.

Ayulia berharap agar para petugas barisan hadapan jangan berputus asa dalam menangani w4bak Cov1d-19.

“Saya harap para frontliners yang lain jangan berputus asa, kita sama-sama bantu kerajaan untuk menangani jangk1tan Cov1d-19. Ini memang tugas kita dan ia perlu dilaksanakan dengan seikhlas hati.

“Semoga kita semua dapat kembali pulih dan hidup seperti biasa dalam keadaan norma baharu,” katanya.

Sumber: Mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *