“Kakinya membengk4k, dia sihat dan tiada tanda-tanda s4kit..”- Gadis Ini Sedih Setelah Sahabatnya Pergi Untuk Selamanya Selepas 50 Hari Bert4rung Nyawa Di ICU

HATI siapa yang tidak sayu apabila insan kesayangan dijemput Ilahi, lebih-lebih ketika umat Islam sedang menyambut bulan Ramadan.

Begitu juga dengan gadis ini yang tidak dapat menyembunyikan rasa sed1h apabila mengenangkan sahabat karibnya yang men1ngg4l dunia pada tanggal 6 Ramadan lalu.

Berkongsi cerita dengan mStar, Nur Alya Syafiah Hamidi berkata sahabatnya, Nur Fatin Abirah Othman, 19, menghembuskan nafas terakhir selepas 50 hari bert4rung nyawa dalam unit rawatan rapi (ICU).

Mengimbas kembali detik sebelum pemergian sahabatnya, dia yang senang disapa sebagai Alya berkata segala-galanya bermula pada Februari lalu apabila kaki arw4h secara tiba-tiba membengk4k.

“arw4h Nur Fatin seorang yang ceria sangat… sebelum kejadian kakinya membengk4k, dia sihat dan tiada tanda-tanda s4kit. Bila kakinya jadi macam tu, dia pergi ke klinik sebelum dirujuk ke h0sp1tal.

Alya (kanan), allahy4rh4mah Nur Fatin (kiri) bersama rakan karib yang lain ketika mengambil keputusan SPM pada tahun lalu.

“Dia kena tahan selama dua minggu dekat wad. Masa tu doktor masih tak dapat kesan lagi peny4kitnya. Kami pula fikir mungkin ada kena mengena dengan buah pinggang.

“Sepanjang ditahan di wad, arw4h kerap berhubung dengan rakan-rakan menerusi Group WhatsApp dan beritahu keadaan kesihatannya. Dia kata nanti dah boleh keluar h0sp1tal. Bila dia beritahu macam tu, perasaan risau kami berkurang sikit,” kata gadis berusia 19 tahun ini.

Namun tanpa disangka, beberapa hari kemudian, mesej Alya dan rakan-rakannya dibalas oleh ibu arw4h Nur Fatin yang menyatakan keadaan anaknya kritik4l dan dimasukkan ke dalam ICU.

arw4h Nur Fatin berkomunikasi menggunakan nota kerana tidak boleh bertutur selepas doktor memasukkan tiub ke dalam mulut.

“Kami terkejvt sangat bila ibu arw4h beritahu berita tu sebab memang tak expect keadaannya bertambah tervk. Ketika itu difahamkan arw4h mengalami pendar4han dalam usus. Setiap kali arw4h membu4ng air besar atau kecil, pasti akan keluar dar4h.

“Sepanjang di ICU, doktor masukkan lebih 40 beg dar4h tapi keadaannya masih seperti sebelumnya. Doktor kemudian mengesan terdapat tumor di dalam pankreas. Pembed4han dilakukan tapi tak berjaya membu4ng tumor tersebut kerana ia agak besar dan merisik0kan nyawa.

“Tiga hari sebelum arw4h Nur Fatin men1ngg4l dunia, doktor benarkan kawan-kawan datang melawat. Saya dan kawan-kawan memang berulang tiga hari berturut-turut ke h0sp1tal Pinang Pinang.

Sepanjang di ICU, doktor masukkan lebih 40 beg dar4h tapi keadaannya masih seperti sebelumnya.

NUR ALYA SYAFIAH HAMIDI

SAHABAT KARIB

“Kawan-kawan dari Langkawi, Perak sanggup buat surat rentas negeri semata-mata nak melawat. Memang tak menyes4l langsung, sebab dapat luangkan masa dengan arw4h,” katanya yang juga penuntut di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Perlis.

Masih terkesan dengan pemergian arw4h Nur Fatin, gadis ini menyifatkan sahabatnya sebagai seorang yang suka menghargai rakan, tidak pernah berkira, suka memberi nasihat selain ceria.

arw4h Nur Fatin (kanan), Alya (kiri) bersama salah seorang rakan mereka ketika hari graduasi tingkatan lima.

Ujarnya, disebabkan sikap tersebut, arw4h sangat disenangi ramai dan buktinya, ramai rakan sama ada yang mengenalinya secara rapat ataupun kenalan biasa hadir memberikan penghormatan terakhir ketika hari pengebumi4nnya.

“Saya dengan arw4h kenal sejak Tingkatan 4 namun hubungan kami sangat rapat. Sedangkan saya yang empat tahun mengenalinya pun terkes4n, apatah lagi rakan-rakan yang mengenali arw4h sejak kecil.

“sed1h bila ingat balik perbualan bersamanya sebelum ini… masa s4kit, dia pernah tanya macam mana nak solat duduk, tengok tulisannya ketika dia dah tak mampu bercakap, tengok barang-barang bila ibunya ajak kemas bilik.

Rakan-rakan arw4h Nur Fatin yang turut sama membantu mengebumikan jen4zahnya.

“Memang kosong sangat selepas arw4h pergi. Saya tak sangka perkongsian di Twitter menjadi vir4l… namun terharu dan bersyukur ramai yang doakan arw4h. Terima kasih banyak-banyak bagi yang doakan dan retweet.

“Sungguhpuh sed1h, tapi bila teringat balik wajahnya bersih dan cantik sangat masa nak dik4f4n, ‘pergi’ pun mudah ketika bulan baik, sedikit sebanyak buat kami reda. Apa pun, hargailah sahabat selagi mana mereka bersama kita sebelum terasa kehilangan mereka, katanya lagi.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! TTK

Sumber : mStar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*