Cikgv Ini Bu@t Llve Sambil Tah4n $ed1h Beritahu Ada Pelajar SPM M@ki Dia Depan Muka

Tular sepotong vide0 Tik.Tok seorang guru wanita yang men.ahan kes.edihan selepas dim.aki oleh seorang calon yang sedang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada Selasa.

Menerusi vide0 terbabit, guru berke.naan mencerita.kan keke.salan tentang ak.hlak pelajar kini yang be.rani mem.aki ha.mun guru ekoran tidak berp.uas hati apabila tidak diben4rkan keluar dari dewan peperiksaan 10 minit sebelum tamat kertas ujian.

D.edahnya, pelajar lelaki terb4bit diperc4yai meninggi.kan su4ranya dengan perkataan bahasa Inggeris ‘what the fck sht’ ekoran b.erang selepas dike.jutkan ketika tertidur di dalam dewan peperiksaan sekitar waktu tengah hari.

Bagaimanapun, video Tik.Tok terb.abit telah dipa.damkan dari medi4 s0sial guru berkenaan selepas permo.honan maaf dibuat dari pihak sekolah.

“Permo.honan maaf telah dibuat dari pihak sekolah atas apa yang dilakvkan pelajar tadi.

“Anggap macam nilah, saya seorang guru dan seorang manusia saya ada hat1 dan per4saan. Memang saya dibayar gaji untuk menjadi seorang guru dan ada juga yang cakap terima gaji itu.

“Tapi saya tak dibayar gaji untuk dim.aki, saya melakvkan kerja dengan penuh kasih sayang,” katanya yang sudah enam tahun berpengalaman bergelar guru dis.iplin.

Sepanjang tempoh bergelar guru, dia tidak pernah berdepan s.ituasi berkenaan seperti yang berlaku ketika sedang mengawasi peperiksaan SPM baru-baru ini.

“Sepanjang bergelar guru disi.plin, sekali pun saya tak pernah m.aki budak, pelajar sendiri datang dan meng.aku salah mereka.

“Bila hari ini saya dim.aki sedemikian jadi video sebelum ini pun saya turunkan. Tak ada manusia pun yang nak lahir untuk dim.aki, direct into your face. Tak ada siapa pun suka perasaan dim.aki.

“Anggaplah itu cara saya lepaskan perasaan. Tik.tok tempat penceritaan harian saya, minta maaflah kalau ada rasa t.indakan saya tak betul. Tapi sebagai manusia, apa saya buat itu perasaan saya yang terkejvt dan tert.ekan dan m.arah dim.aki oleh pelajar 18 tahun sebegitu rupa.

“Saya tidak dibayar gaji dan belajar empat tahun sebagai guru sebagai tiket untuk generasi sekarang untuk m.aki saya. Saya ada harg4 diri, saya ada m.aruah,” tambahnya.

Menerusi tinjauan di Twitter, masih ada sebilangan pengguna yang terk.ilan dengan t.indakan pelajar terb.abit dan bersi.mpati atas na.sib yang men.impa guru berkenaan.

Kredit : AstroGempak

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*